הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - חנוכה ללא כולסטרול
27/12/2016, מאת מיכל אור רודיך דיאטנית
כבר עברנו כמה ימים של סופגניות ולבביבות
בעבודה, בבית הספר או בגן עם הילדים והנכדים ונשארו לנו עוד ימים ארוכים לפח השמן ולנרות – ובכל זאת החשש של כולנו, חוץ מלעלות במשקל, זה לראות את תוצאות בדיקות הדם שלנו.
חנוכה ללא כולסטרול

כולסטרול וסוכר – מדדים אופייניים למדד איכות הבריאות הכללית שלנו .

אז מה עושים כדי להתאזן מחדש או לשמור על קיים בחג כמו חנוכה כשכל האוכל סובב סביב שמן ואבקת סוכר?
בואו נחזור קצת לסיבה שכולסטרול נחשב לשלילי כל כך ויותר נכון – מתי הוא מתחיל להיות מסוכן עבורנו ונעבור יחד על מזונות שיכולים לעזור לנו לשמור את הכולסטרול במסגרת הנכונה עבורנו, גם בחנוכה.

בשבוע שעבר שיתפתי אתכם בדיאטת החנוכה האישית שלי הכוללת: סופגניות קטנות יותר, אפויות ובמקום סוכר – סטיביה. לביבות אפויות וללא חלמון, צמצום הכמויות של האוכל האהוב – תמיד קצת פחות ממה שבאמת מתחשק והוספה של מגוון רחב של ירקות ופירות ותוספת של אבקת ויטמינים ומינרלים.

מה שכדאי עוד זה, להקפיד לגוון עם מזונות שתורמים לירידה של כולסטרול.
בואו נתחיל מהבסיס – מה הוא כולסטרול? כולסטרול היא מולקולה לא מסיסה, שומנית, אשר חשובה מאוד לתהליכים ביולוגיים ולמעטפות התאים עצמם. מולקולות כולסטרול יוצרות מעין כדוריות שעוברות פירוק והרכבה מחדש, על פי הצורך, בעזרת הכבד ומיצי המרה. אם כולסטרול כל כך חשוב לגוף, לכל תא, למה מפחדים מרמות גבוהות ומה זה אומר? – כולסטרול נוטה להתחמצן בקלות יחסית, חמצון במקרה הזה אומר "להתקלקל" כשזה קורה – הכולסטרול שוקע ויוצר פלאקים (כמו פקקים) על דפנות כלי הדם ומעקב את זרימת הדם. במקרים קיצוניים יכול ממש לסתום כלי דם ראשי ולגרום לאי ספיקה של איבר כמו לב, ריאה, מוח ולכן לגרום למוות.

כולסטרול רע הוא כולסטרול שהוא לא צפוף, כזה שהגודל שלו מפריע לתנועה שלו בכלי הדם ובתא ואילו כולסטרול טוב – הן מולקולות כולסטרול צפופות שחיוניות לתפקוד. הכי חשוב הוא היחס בין הכולסטרול ה"טוב", הצפוף (HDL ) לבין הכולסטרול ה"רע" הלא צפוף (LDL ). רמות הכולסטרול הן גם פונקציה של גיל ולכן לא נצפה מאדם בן 80 שיהיו לו את אותם הערכים כמו אדם בן 30 או ילד בן 10. מאוד חשוב לשמור על הגנת הגוף, כולל הכולסטרול, מפני חמצון לא רצוי של רדיקלים חופשיים (אותם חומרים שמחמצנים ומקלקלים את הרכיבים החיוניים) ביניהם כאלה שמגיעים ממקור חיצוני (אקסוגני) - מעישון, אויר לא נקי, מזון מתועש, קרינות מיותרות וכד', וכן אלה שמגיעים ממקור פנימי (אנדוגני) ומשתחררים בתהליכים טבעיים כמו תהליך נשימה תאית. כאשר הגוף נמצא במצבי סטרס, התהליכים הטבעיים הללו עובדים בקצב מהיר מידיי והגוף לא מספיק לסלק את החומרים המזיקים הללו.  מה שמגן על הגוף מפני תהליכי חמצון לא רצויים הם האנטיאוקסידנטים, נוגדי החמצון, ביניהם ויטמין E, ויטמין C, אבץ ועוד.

לצמחים רבים, כולל ירקות ופירות יש רמות שונות של נוגדי חמצון ולכן חשוב לצרוך אותם. בעולם שלנו, יש לזכור, כי הירקות והפירות מרוססים בחומרי הדברה, חומרים ששומרים על קליפה מבריקה וחומרים נוספים שבעצמם מזיקים. לכן חשוב לאכול מגוון רחב של פירות וירקות  ולהוסיף תוספי תזונה וויטמינים – לפי הצורך.

מה הופך את חג החנוכה למתכון לכולסטרול גבוה?
חנוכה הוא חג של מאכלים שמכינים עם שמן והרבה, עם סוכר ועם מלח ויש בו בעיקר מאכלים לבנים וצהובים – פחמימות.... השמן עצמו, בוודאי כשהוא מטוגן, גורם לעלייתו של הכולסטרול ה"רע" (זה שלא צפוף ונוטה להיתקע ולשקוע בדפנות כלי הדם – זוכרים?) , פחמימות כמו הבצקים עצמם והסוכרים – גם הם מתורגמים בסופו של דבר לייצור עודף של כולסטרול והמלח הרב, מסייע בצורה ישירה, לתהליך עליית לחץ הדם.  הכמויות של המאכלים הלא בריאים ואף המזיקים האלה, התדירות (כל יום) ומשך הזמן (שבוע שלם ואפילו יותר) יוצרים ממש עומס על המערכות.

מה עושים?
פחות!    פחות בצקים, פחות סוכרים, פחות שמן, פחות מלח
יותר!    הרבה יותר פירות, ירקות, אנטיטוקסידנטים בתוספי תזונה, פרוביוטיקה וסיבים.

אלה הן המזונות והתוספים שיעזרו לנו לעבור חנוכה ללא כולסטרול:
הרבה פירות וירקות, עם קליפה (מה שאפשר)
סובין שיבולת שועל – כף ליום. ביוגורט או במרק או בסלט – או בהכל....
ירקות ופירות ירוקים
ארטישוק בצורות שונות (מאוד עוזר לשמור על הכבד)
תותי בר, גוג'י ברי, אסאי
תה דרדר כחול או תה סרפד או ליקוריץ
מים עם לימון – לפחות שני ליטר ביום
תה ירוק טבעי לא ממותק (או ממותק בסטיביה)
רצוי דיאטה צמחונית ואם אפשר, טבעונית למשך השבועיים הקרובים
אפייה ובישול ללא שמן במקום טיגון
להמעיט כמה שאפשר בסוכר ומלח

תוספת של פרוביוטיקה (אישית אני ממליצה על ג'אורודופילוס של אלטמן – כפרוביוטיקה כללית)
תוספת מולטי ויטמינים ומינרלים (ממליצה על כמוסות פרפל (שיש כבר פרוביוטיקה בפנים), או משקה אינדיגו של ביהיפ, או על תרכובת צמחים ויטמינים ומינרלים מהסידרה הירוקה של סולגר שהיא סידרה מצויינת) למי שיש גם ככה כבד שומני – כדי לעבור לטיפול ספציפי יותר.

לסיכום – פחות דברים מטוגנים, פחות מתוקים ובצקים ופחות מלח וכמובן פחות בכמויות
              יותר דברים טבעיים, ביתיים ולא מעובדים – יותר פירות וירקות, סיבים ותה צמחים

חג שמח

 

 

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2017 Diets.co.il