הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - כל מה שרציתם לדעת על עצירות
14/12/2016, מאת מיכל אור רודיך - דיאטנית
מה אנחנו יכולים לעשות לפני התרופות
דיאטה ועצירות, האם אלה תמיד צמד מילים? מה היא עצירות? ממה היא נגרמת ומה השפעת דיאטה לירידה במשקל על עצירות?
כל מה שרציתם לדעת על עצירות

אילו טיפולים כולל תרופות מציעה לנו הרפואה המערבית?

נתחיל עם ההגדרה הרפואית של עצירות = עצירות היא כשמספר היציאות בשבוע נמוך מ-3 לאורך תקופה של 6 חודשים ושיש לפחות עוד שני סימנים מהרשימה הבאה:   1. מרקם קשה  2. קושי בהתרוקנות  3. כאבי בטן  4. אי נוחות בבטן 5. נפיחות בטנית  6. הפעת מאמץ בשרותים 7. תחושת "חסימה"  8. צורך בעזרה מכנית בהתרוקנות.

יחד עם זאת אדם יכול להרגיש עצירות זמנית או עצירות שאיננה מאפיינת אותו בדרך כלל גם לפרקי זמן קצרים יותר. כמו כן, ישנם אנשים שסובלים לסרוגין מעצירות ומשלשולים, מלוה כמעט תמיד בכאבי בטן ונפיחויות. במקרים כאלה מאוד מומלץ להתיעץ עם מומחה גסטרואנטרולוג לשלול IBS ואפילו IBD שהן מחלות מעי או סינדרום מעי רגיז.

מה הקשר לדיאטה ועצירות? תחילה העניין הפשוט ביותר – כשלא אוכלים נכון, או סדיר, או בכמות מספקת, גם אין יציאות סדירות או מספיקות. כשלא אוכלים מספיק סיבים תזונתיים (רצוי מסיסים) או אוכלים מזונות "סותמים" יותר מידיי ולא שותים מספיק – גם אז יכולים לסבול מעצירות וכמובן חוסר פעילות גופנית יכול גם הוא להיות סיבה חשובה לחוסר יציאות בתדירות ו/או במרקם תקין. כמו כן עצם השינוי בתפריט הדיאטה היומי, במיוחד אם הוא קיצוני, יכול לגרום לעצירות. בוודאי חוויתם בנסיעה לחו"ל כשהאוכל הייה שונה לגמרי ממה שאתם רגילים – המעיים הגיבו בעצירות או בשלשול...ובדיאטה חדשה, בעיקר אם היא קיצונית – העצירות נראה שהיא כמעט בלתי נמנעת בהתחלה....

עצירות יכולה להיות בעיה מבנית – שיש שינוי במעיים וחסימות , יכולה להיות בשל פעילות מעיים מאוד איטית כבר מילדות, מצב פיזיולוגי נתון, ויכולה להיווצר מהשפעה של סטרס, השפעה של תרופות, השפעת מזונות ועוד. באופן כללי כ 16% מהאוכלוסייה הכללית בארץ סובלת מעצירות ובגילאים מבוגרים, מעל גיל 60, ניתן לומר שלמעלה מ 30% סובלים מעצירות ובעיקר נשים. אחוז מאוד קטן של עצירויות נובע מבעיות רפואיות כמו סרטן, פצע במעי, בעיות נויירולוגיות ועוד.
תרופות שעלולות לגרום לעצירות הן: אופיאטים (נגד כאבים בעיקר), תרופות אנטי דלקתיות, אנטי היסטמינים (לאלרגיה), אנטי ספזמוטיים (נגד התכווצויות)תוספי ברזל שונים, תרופות ללב ועוד.


מה הן התרופות שנותנים לטיפול בעצירות? על פי ההנחיות של הגסטרואנטרולוגים, הרופאים המתמחים במערכת העיכול, יש להתחיל עם משלשלים אוסמוטיים שגורמים להגדלת נפח היציאות ובכך מתייעלת פעולות המעי, הפעלת לחץ מכני על המעי וזמן ההתקוקנות מתקצר. דוגמא אחת היא לתת PEG – פוליאתילן גליקול שסופח מים ונוזלי מעי בהמשך. דוגמאות הן נורמלקס או פגלקס. אין התמכרות לחומרים הללו והם נשארים יעילים, על פי רוב, לתקופה ארוכה של שימוש. למרות שלוקח לחומרים אלה זמן להשפיע (תנו להם יומיים שלושה...סבלנות!) הם בריאים יותר ויעילים יותר מחומרים אחרים. מבחינת מינון לוקחים כוסית מדידה אחת או שתיים ומערבבים עם נוזל צלול – רצוי מים.

תרופות אוסמוטיות אחרות הן על בסיס סוכרים כמו אבילקס שאינם נספגים ויוצרים אפקט דומה של העברת מים למעי ויציאות עם נפח גדול יותר ולכן התרוקנות מהירה יותר. הבעיה עלולה להיות יותר נפיחויות ואי נעימות בגלל חיידקי המעי הגס שמפרקים את הסוכרים הללו. כמו כן יכולה להווצר התרגלות לאורך זמן, בשימוש ממושך.

תרופות כמו צמח הסנה (שמכניסים לפעמים למשלשלים "טבעיים"), סקודין,פיקוסולפט ועוד שעובדים בצורה של הגברת ההתכווצויות של המעי ובכך עוזרים לתוכן לעבור, עלולים ליצור כאב בטן, אי נוחות ומתרגלים אליהם בשימוש ארוך טווח. לכן, אם משתמשים בהם, רצוי רק לפעם פעמיים בשבוע ולא על בסיס יומי או לאורך זמן.
שמנים כמו שמן פרפין גליצרין ועוד – עדיף בנרות ואז ההשפעה היא מקומית, גרוי מקומי שפותח "פקק".

חוקן – כדאי לעשות רק במקרה שהעצירות בלתי נסבלת וממש לא להפוך את החוקן למנהג קבוע. חוקן יכול לגרום להתרגלות ושינוי בסוגר (בהמשך אף עלול לגרום לדליפת צואה וזה כבר ממש לא נעים)
תרופות חדשות – תרופות מדור חדש עובדות בשיטות שונות ומפעילות בעיקר אזורים ספציפיים במעי. שתי תרופות יש בארץ האחת רזולור שעובדת על קולטנים ספציפיים במעי, קולטני סרוטונין. יתרון – היא יעילה עבור אנשים שלא מסתדרים עם טיפולים פשוטים יותר. חסרון – לוקח הרבה זמן עד שעובדת בדרך כלל ורשומה לטיפול בנשים בלבד. תרופה חדשה עוד יותר היא אמטיזה – עובדת על הפעלת משאבות כלור במעי, מנגנון פשוט ויעיל שגורם לכניסת מים למעי וליציאות רכות ויעילות יותר. היתרון שהיא עובדת מהר ולא ממכרת. חיסרון – תשווק כנראה רק מינואר הקרוב בארץ (למרות שבארה"ב כבר קיימת שנים רבות).

ומה אפשר לעשות בלי תרופות?
פעילות גופנית, שתיית מים עם לימון וצמחי מרפא ספציפיים, תוסף תזונה כמו אינדיגו שמכיל צמחים מינרלים וויטמינים, סיבים מסיסים בתזונה כמו סובין שיבולת שועל (לא סובין חיטה), ירקות ופירות רבים ומגוונים עם הקליפה, פרוביוטיקה (חיידקים טובים למעי) ביופידבק ועוד.
כשמתחילים בדיאטה הדבר הראשון שמומלץ הוא להקפיד על שתייה בכלל ושתיית מים עם לימון ותה ללא קופאין בפרט, פעילות גופנית ופרוביוטיקה – אם מתחילים נכון יותר קל להמשיך ונתקלים באופן משמעותי פחות בבעיות של עצירות!

 

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2017 Diets.co.il