הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - סוכרת מתוקה שלי.....
07/12/2016, מאת מיכל אור רודיך - דיאטנית
הייתי השבוע בבדיקות דם אחרי ששנים לא הלכתי לעשות מחוסר זמן...מכירים את זה?
סוכרת מתוקה שלי.....

בקיצור, רמת הסוכר שלי הבסיסית עלתה מ 70 שזה מעולה, ל94 שזה קצת פחות מעולה... לא עליתי במשקל, לא אכלתי הרבה יותר פחמימות מבדרך כלל – אז מה קרה? איך יש עלייה לא ממש סימפטית ברמות הסוכר ומה לעשות כדי להוריד את הסוכר מבלי לרוץ לתרופות?
כתזונאית ונטורופטית בקשתי כמובן לעשות גם בדיקת A1C, בדיקת דם  שמצביעה על ממוצע משוער של רמות סוכר בדם בחודשיים האחרונים. אם הערך הוא 5 ומטה המצב טוב. מעל? פונים לרופא ו/או תזונאי או מומחה אחר ומאזנים.
לפני כל השינויים בתזונה ובהליך היום יומי שלנו, חשוב לחשוב רגע אם חל שינוי בטיפול תרופתי (יש תרופות שמעלות רמות סוכר), האם יש שינוי הורמונאלי שקרה לאחרונה האם מדדנו או לא מדדנו רמות הורמונים שנמצאו תקינים או לא, שינויים ששייכים לבלוטת התריס, פעילות גופנית שונה וכמובן מה השתנה, אם בכלל, בתפריט שלנו. פקטורים שיעלו קרוב לוודאי רמות סוכר, מלבד אכילת פחמימות מגברת, יהיו תרופות אנטי דיכאוניות או אנטי פסיכוטיות, סטרואידים או שילובי תרופות שיעלו רמות הורמונים. אפילו לחץ נפשי יוצא דופן יכול לגרום לעלייה של רמות סוכר.

אז מה עושים, בהנחה שאין עניין תרופתי או טיפולי אחר?
1. תזונה מתאימה יותר ושתייה מרובה
2. פעילות גופנית
3. תוספי תזונה

בואו נתחיל במיתוסים על תזונה .... ירקות מסויימים, דגני ופירות ואפילו חלק מהקטניות, לא  מתאימים לסוכרתיים בגלל רמות העמילנים שבהם – נכון או לא נכון?
עדיף לשתות משקאות עם ממתיק מלאכותי וללא סוכר – נכון או לא נכון?
עדיף לאכול מזון מעובד שכתוב בדיוק מה הוא מכיל על פני בישול טבעי כי לא יודעים מה יש – נכון או לא נכון?
עדיף לעבוד לפי האינדקס הגליקמי ולא לפי אחוזי עמילן במזון – נכון או לא נכון?
יש עוד הרבה משפטים שונים ומשונים שאני שומעת ושכותבים לי כגובות, אז בואו נעשה קצת סדר:
 
פירות או לא? תלוי ברמות הסוכר. ברמות גבוהות במסגרת הנורמה או מעט חריגות – בוודאי שאין לוותר על לפחות שתי מנות פרי ביום. יש שפע של פירות שיכולים להועיל למערכת החיסון, מקור לסיבים ומקור למינרלים וויטמינים שחשוב לצרוך על בסיס קבוע.
ירקות? נהייה חכמים בבחירת הירקות. ירקות ירוקים וירקות לסלט עם מעט עמילנים באופן יחסי יהיו מועדפים. ברוקולי, כרוב וכרובית, חסות, תרד, עגבניות, קישוא, מלפפונים, פלפלים בצבעים שונים ודלורית, דלעת מסוגים שונים, צנוניות, לפת ועוד.
דגנים? נעדיף דגנים מלאים שיכילו גם מינרלים וסיבים וננסה להמנע מאורז לבן, קמח לבן וכד'. על פני קמח לבן נעדיף קמח מלא, קמח כוסמין מלא, קמח שיפון מלא, קמח אורז ועוד.
משקאות ממותקים בממתיק מלאכותי לא טובים מסיבות רבות ואף עלולים לעקב ירידה במשקל, עלולים לגרום לכבד שומני ואף לעלות בעקיפין את רמות הסוכר בדם. ממתיקים טבעיים כמו סטיביה יהיו בריאים יותר אך ככלל בואו ננסה להמנע מלהמתיק את הקפה והתה וננשנש פרי טעים במקום עוגות קרם – זה אפשרי אני מבטיחה.

על חשיבות המזון הטבעי והמבושל בבית כבר דברתי הרבה. בוודאי שעדיף להכין אוכל טרי ולא לאכול אוכל מעובד. אנחנו שולטים על המרכיבים ויכולים לסדר לנו את הצלחת בצורה שהכי מתאימה לנו.

לפי איזו טבלה לבחור מזונות? האמת שכל השיטות טובות וחשוב רק להתאים מה נכון לנו... אם יותר קל לבחור מזונות לפי האינדקס הגליקמי שלהם – אפשר. יש היום את כל המידע הזמין באינטרנט ונוכל לבחור. נראה כי שעועית יבשה, אפונה ועדשים הם בעלי אינדקס גליקמי נמוך יחסית ולכן נעדיף אותם. מבחינת פירות לתפוזים ערך גליקמי בינוני אך גבוה משל תפוחים לדוגמא. אננס הוא בעל ערך גליקמי גבוה אך יש לו חשיבות מאוד גבוהה כמזון על – כך שאם נאכל אננס הוא יהייה אננס טרי בלבד ולא משומר. לקינואה אינדקס גליקמי נמוך מאורז ועוד.
אם נלך לפי חישוב "הצלחת" הרי שכרבע מהמזון על הצלחת צריך להיות מזון עמילני. גם אז נבחר עמילנים טובים יותר עם ערך מוסף כמו קינואה, אורז מלא, ירקות וכד'
חישוב אחר יעשה לפי כמות הפחמימות במזון, במנה או בארוחה. עיקר הפחמימות יגיעו מדגנים, חלב, פירות וסוכרים אחרים.
כל שיטת חישוב נכונה כל עוד מקפידים להיות עקביים ומותאמים.

לסיכום עניין התזונה ולתכנית האישית שלי:
אעבור לשבועות הקרובים לדיאטה דלת פחמימות. המרת הלחם בפריכיות אורז ללא מלח,
במקום פסטה – יותר אורז מלא עם קטניות וירקות אחרים
פשטידות על בסיס ירקות וקמח אורז ולא עם בצקים
שתיה מרובה של מים עם לימון ועכשיו בימים הקרים – מים עם לימון ג'ינג'ר ומקל קינמון
הרבה ירקות מכל מיני צבעים במיוחד ירקות שורש, סלט אצות (וואקמה, נורי ועוד), סושי טבעוני מאורז מלא וללא סוכר.

פעילות גופנית – כולנו יודעים מה טוב לנו – אם הליכה מהירה או ריצה של שעה או כמעט שעה ביום (או לפחות שלוש פעמים בשבוע) – אני למשל מתכננת לקחת את הכלבה בעצמי לטיולים מהירים וארוכים יותר...
תוספי תזונה – גם כאן יש מגוון עצום. כשליקוריץ, כדורי תה ירוק, ספירולינה ועשב חיטה ידועים יותר, אינדיגו ופרפל ידועים מעט פחות ויעילים מאוד.


 

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2017 Diets.co.il