מקל קינמון, ג'ינג'ר ולימון במקום נענע

08/11/2017, מאת מיכל אור רודיך - דיאטנית



אנחנו יכולים לעזור, בעזרת שינויים קטנים בתזונה, לחיזוק המערכת החיסונית ובכך לסייע לעצמנו להיות יותר בריאים, כבר בחורף הקרוב.

מקל קינמון, ג'ינג'ר ולימון במקום נענע

הימים האחרונים הוכיחו כמו בכל שנה שהגוף שלנו לא ממש חסין בפני שינויי מזג האוויר. כך עולה בכל שנה מספר חולי השפעת והווירוסים דמויי השפעת, עוד לפני שהחורף באמת מגיע.

מה קורה לנו בתקופה הזו ומדוע אנחנו יותר רגישים בעונות המעבר ? שאלה שרובנו שואלים את עצמנו בחורף וגם בקיץ כששפעות החורף והקיץ מפילות אותנו לשבעה ימים של חום חולשה וכאבים. מה בין קור ורטיבות לתחלואה שלכאורה אין קשר ישיר ביניהם?  – שהרי לא הקור עצמו גורם לנו לחלות אלא החיידקים והוירוסים, אז מה לטמפרטורה משתנה ולשיעול?
עונות המעבר הן עונות בהן הגוף מתמודד עם השינויים הנדרשים לקראת העונה הבאה ואז סופג תזכורת של העונה הקודמת. לדוגמא – עונת הסתיו, בה אנו נמצאים היום, מכינה אותנו לחורף – שינוי טמפרטורה, גשם, מזון מתחלף, אורך יום שונה ועוד ואז אחרי שבוע אפרורי וגשום מגיעה תקופה של טמפרטורות גבוהות לעונה, חום ואפילו חום ויובש.  הגוף מתרגם את השינויים החיצוניים לשינויים פיזיולוגיים ונערך, צריכת אנרגיה שונה, משק נוזלים משתנה ועוד, כך קורה איפה שהמערכות עוברות שינוי והכנה לעונה הבאה ואז באופן "לא צפוי" מקבלות מסר של קיץ במקום חורף או חורף במקום קיץ. מערכת החיסון נחלשת והגוף שלנו מתגלה, בעונות אלה, כחשוף הרבה יותר למחוללי מחלות שונות מאשר בעונה יציבה ואחידה. 


חשוב להבין כי לתזונה עצמה יש תפקיד מאוד חשוב בהתחזקות ובסיוע למניעת מחלות כשהדוגמא שאציג השבוע היא שינוי קטן ומשמעותי, החלפת הרכיבים בשתייה שלנו.
מתוך הפרמקופיאות השונות ואתנובוטניקה של תרבויות שונות, אנחנו לומדים על תכונות הצמחים השונים מעבר להרכבם הכימי. נענע לדוגמא, כמו מנטה, היא בעלת איכויות מצננות. היא נחשבת  "כחולה ירוקה" מבחינת אנרגיית הצבעים שלה והיא מעוד יעילה ומרעננת במהלך חודשי הקיץ החמים. לעומת זאת, בחורף, נבחר צמחים בעלי אנרגיה מחממת יותר, כמו שנבחר מזון מחמם יותר. דוגמה לצמחים מחממים הם הקינמון והג'ינג'ר. שילובם של שני מחממים אלה יחד עם לימון ייתן לנו מענה מחמם ומחזק.
לכן, רוצים להתחמם? לחזק את הגוף בזמן צינון? הוסיפו מקל קינמון, גרדו מעט ג'ינג'ר טרי לכוס והוסיפו פלח לימון ואת הנענע שמרו לקיץ.


לבריאות!