תזונה נכונה על פי הרמב"ם:

23/02/2016, מאת אפרת באלס מאמנת כושר אישית

דיאטה ואכילה נכונה זה לא משהו מודרני ועכשווי שאנחנו המצאנו, מסתבר

מהי תזונה נכונה על פי הרמב"ם ומהן העקרונות הבסיסיים שלה

תזונה נכונה על פי הרמב

כבר לפני למעלה מ 800 שנים הזכיר הרמב"ם בכתביו את עקרונות התזונה הנכונה ואת חשיבותה על מנת לשמור על הבריאות ולמנוע מחלות. בכל כתביו מדבר הרמב"ם על רפואה מונעת ומסתבר שגם כיום, יותר מ 800 שנים אחרי שחי, הדיאטה שלו נמצאת יותר ויותר אקטואלית ואפילו מחקרים בתחום מאשרים ומחזקים את אשר כתב.

מי היה הרמב"ם
הרמב"ם - רבי משה בן מימון, היה מגדולי הפוסקים בכל הדורות, מחשובי הפילוסופים בימי הביניים, איש אשכולות, מדען, רופא, חוקר ומנהיג, אשר הוכר כפילוסוף ורופא גם בתרבות הערבית והאירופית. בכתביו הנוגעים ומתייחסים לכל נושא אפשרי, יש מקום של כבוד לנושא התזונה הנכונה, הפעילות הגופנית והרגלי אכילה בכדי למנוע מחלות, השמנה ובעיות בריאות למיניהן.
על פי הרמב"ם, ישנם שני עקרונות עיקריים בשמירה על הבריאות: התעמלות ותזונה נכונה,  אך ישנה גם חשיבות עליונה לנפש האדם בכל הנוגע לבריאותנו.
דיאטת הרמב"ם מתייחסת לכלל ברזל, מה אסור ומה מותר ומדגישה את חשיבות העיכול. על פי הרמב"ם,  עיכול לא יעיל הוא זה הגורם לכל המחלות והתחלואות, החל מבעיות לחץ דם, סוכר, השמנה, אלרגיות למיניהן, דלקות פרקים, ירידה בתפקוד המערכת החיסונית ועוד. עיכול יעיל לעומת זאת, הוא המפתח לבריאות טובה ואף לחיזוק הנפש והחשיבה. 

העקרונות החשובים בדיאטת הרמב"ם:
אם לא רעבים לא אוכלים- גם הרמב"ם האמין כי פעמים רבות אנחנו אוכלים לא מתוך צורך אמיתי אלא כתוצאה משעמום, מתוך גירוי ותאווה לאוכל או סתם כנחמה. יש לאכול כאשר חשים ברעב ולשתות כאשר חשים בצמא. 
יציאות וניקוי פסולת-  הרמב"ם ייחס חשיבות רבה לעיכול תקין ויעיל והוא מדגיש בכתביו כי יש לפנות את הפסולת מהגוף ולהימנע מאיפוק מללכת לשירותים על מנת למנוע מהאוכל להידבק לדפנות המעי.
קצב אכילה וכמויות אוכל -  הרמב"ם האמין כי יש ללעוס את האוכל הרבה ולאט על מנת להקל את זמן עיכול האוכל.  כמו כן ישנה חשיבות מכרעת לכמות האוכל אותה אנו אוכלים וחשוב לא לקצץ מידי בכמויות על מנת שלא להגיע למצב של חסרים ודכדוך וגם לא להגיע למצב של פיצוץ ומלאות.
לא שותים בזמן הארוחה – כאמור הרמב"ם ייחס חשיבות עליונה לתהליך העיכול, על כן המליץ על הימנעות משתייה בזמן הארוחה, על מנת לא שלא לדלל את מיצי הקיבה המשתתפים בתהליך פירוק האוכל.
פעילות גופנית – גם הרמב"ם המליץ על התעמלות, ולדבריו גם מי שאוכל בצורה נכונה אך אינו מתעמל, פוגע בחילוף החומרים.

ממה להימנע- הרמב"ם היה מאוד ברור במה מותר ומומלץ ומה לא, ועל פי המשנה שלו יש להימנע מאכילה לפני השינה, בכדי לא לפגוע בתהליך העיכול ובאיכות השינה וכן מאכילת מאכלים מזיקים.  על פי משנתו יש להפריד מאכלים מסוימים ולהחליף תפריטים מעונה לעונה.